søndag den 15. september 2013

Skolestart: Colegio San Francisco

For godt to uger siden startede jeg i en katolsk privat skole. Billederne kommer først nu, for jeg tænkte, at 'hende den nye' var opmærksomhedstiltrækkende nok uden et kamera - og dét har jeg været!
Når jeg går på gangene kalder de ud fra alle klasser "Hola Sissel!", da alle på skolen kan navnet på hende den lyshårede :-)
Untitled
Jeg har en uniform til sport (mandag) med hvide tennissko og en hverdags uniform med sorte skole-sko til resten af ugen.
De tilhørende sko var en kamp at finde, da de bestemt ikke er formet efter mine store nordiske tæer. De er ikke for kønne, men de mest komfortable af de jeg prøvede, og jeg skal trods alt gå i disse sko 4 dage om ugen..
Jeg ved ikke helt hvad jeg ligner, men pyt, alle går med det, og i det mindste er det ikke en rød uldvest som hos min udvekslingsstudent veninde i Medellín. Pigerne i de helt små klasser ser til gengæld yderst bedårende ud i deres. Dog ser jeg nok lidt træt ud, da timerne starter 06.15.. (vågner lidt over 05)
Untitled
Untitled
Untitled
Mine klassekammerater i 10. klasse. De har taget rigtig godt i mod mig, og de inviterer mig med til en masse om eftermiddagene. Det er så dejligt at de tager mig med :-)
Untitled
Untitled
Pigerne (og dreng) fra 11. klasse er hammer-søde og jeg bruger næsten alle frikvarterer sammen med dem. Gracias amigos :-) 
Untitled
UntitledUntitled
Klods op af den meget katolske skole ligger en stor og flot kirke. Een gang om måneden skal alle klasser ind og høre lidt om Gud, bede, der er mulighed for at komme til skriftestolen og så klapper vi når de noget up-beat salmer spiller. Meget anerledes i øjnene fra en protestant, men jeg fik lov at gå rundt og tage billeder :-)Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
At starte i skolen har rykket mit spansk 7 mil i den rigtige retning, gjort at jeg kender en masse unge mennesker på min egen alder og givet mig et indblik i den (meget) anerledes skoleform.
Men hold nu op hvor jeg har tegnet meget, foldet origami-sommerfugle og skrevet sangtekster i min notesbog imens de har haft eksamener (det har de 4(!?) gange om året her). Engelsk er så godt som det eneste fag hvor jeg kan følge med, da alle andre lærere kun snakker spansk. Det er noget af en udfordring at kede sig i så mange timer, men allerede efter de første dage efterspurgte jeg alternativer; hver morgen har jeg nu en halv times spanskundervisning med min engelsklærer. Vi læser, laver diktater og snakker spansk. I nogle af hans fri-timer får jeg også undervisning af ham, og når han har engelsk med de små klasser har jeg fået lov at være med.
Selvom enkel engelsk grammatik for mig er en leg, er det en sjov udfordring at skulle forklare det på spansk - og de små studenter er mine største fans ;-)

4 kommentarer:

Naiviteten sagde ...

Hola Sissel!

Hvordan kan det dog være, at du skal gå i både 10. og 11. klasse?
Det lyder som virkelig mange nye mennesker, men hvor ser du bare glad ud. :)

Mange kærlige hilsener fra din grandkusine.

Sissel sagde ...

Hola cariño!

Du kan tro det er mange nye mennesker - og navne!
Jeg går i 10. klasse, men holder af at være sammen med 11. klasse i frikvarterne. I 10. klasse er de 14-16 år og i 11. klasse er de 16-18 år, det er lidt mere mig :-)

Jeg håber at du har det godt!
Knus

Anonym sagde ...

Hej hej igen fra mor og Birgit

Sissel sagde ...

Birgit vil du lære min kære moder, at lave indlæg - endda med hendes navn? :-)
Hun skulle gerne have en google+ konto.
Kram!