torsdag den 31. oktober 2013

Kæmpe fødselsdagsfest og dans til den lyse morgen

15 års fødselsdag er en prinsesse-begivenhed for pigerne - vanvittigt!Cumpleaño de 15 para Camila Grajales
Når pigerne fylder 15 år inviteres der til kæmpe fest! Jeg kan bedst sammenligne det med et bryllup, blot mere farverigt. Vanvittigt arrangement! Denne tradition er dog kun for pigerne?
Min kusine, som fyldte 15 år i det sidste indlæg, holdte hendes fødselsdag sidste søndag i efterårsferien (uge 41). 
Untitled
Det er noget af et show. Hele aftenen/natten er der professionelle fotografer og kamerafolk til festen, og billederne sammensættes til en stor fotobog, med billeder af dansene og poseringer med gæsterne. BÅDE fra festen, og til et specielt fotoshoot der tages af pigerne dage før festen. Massere af billeder af dem selv i en fin bog med sløjfe omkring :-) 
Untitled
"En aften jeg har ventet på i mange år - min datter går fra pige til kvinde". En tale fra hendes far, efter at Camila, min kusine, havde skiftet fra flade sandaler til killer-høje-hæle, endnu et symbol på overgangen fra barn til voksen. 
Untitled
Untitled
Derefter dansede de en masse forskellige danse imens vi klappede rundt ved bordene. Her med hendes far, og derefter skiftende med næsten alle de mandlige gæster.
UntitledUntitled
Her både med min bror Mateo og min papa Wiliam :-)Untitled15 års fødselsdag er en prinsesse-begivenhed for pigerne - vanvittigt!Cumpleaño de 15 para Camila Grajales
Untitled
Untitled
Da hun var færdig med at danse i hendes kæmpe prinsessekjole, var dansegulvet ellers til fri benyttelse. Hele aftenen var der folk på dansegulvet i de traditionelle danse: salsa, bachata og marenque!
UntitledUntitledUntitled
Hvad der skete kl. 23 ved jeg ikke helt.. Det hed 'Hora Loca' (oversat: en skør time) og to klædt i dyrekostumer kom løbende med balloner, hatte, masker, skum og de der nytårs-pust-rul-ud-dyt-pap-horn.
Untitled
Den næste time var der fælles festdans til elektronisk-spansk musik (de er virkelig ikke glade for engelsk musik herovre). Jeg kunne kun tænke på at med den larm og farver var de danske bedsteforældrene for længst forduftet, men her var bedstemor og -far med ballonhatte sammen med de fulde onkler i blandt de unge. Jeg var flad af grin!
Untitled
15 års fødselsdag er en prinsesse-begivenhed for pigerne - vanvittigt!Cumpleaño de 15 para Camila Grajales
Til venstre er et billede fra hendes fotoshoot
Untitled
Vi dansede til kl. 05 om morgenen, sydamerikanske danse og rytmer, og trætte fødder. Knap havde jeg sat mig efter et nummer, før den næste bød op til dans ;-) I love it!
En taxi kørte os alle sammen hjem, kort før solen stod op. Min mama og Mateos kæreste, Ana, sad på forsædet imens jeg var mokset ind imellem min papa og Mateo på bagsædet, og vi grinte hele vejen hjem. Jeg har en skøn sydamerikansk familie 

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Sissel du er selv en skøn pige og har fortjent en skøn sydamerikansk familie og så er du FANTASTISK til at holde os orienteret om dit helt igennem oplevelsesrige år i Colombia :) Nyd det hver en dag :) Knus "nabo" Jette